معرفی پوهنځی زراعت

پوهنحی زراعت در سال 1368 هجری شمسی به هدف تربیه کارشناس و متخصص در بخش زراعت و دامداری در چوکات پوهنتون هرات تآسیس و شروع به فعالیت کرد. این پوهنځی دارای هشت دیپارتمنت؛ اگرانومی (علوم نباتی) , باغداری؛ حفاظه نباتات, علوم حیوانی، توسعه و اقتصاد زراعتی، خاکشناسی , جنگلات و منابع طبیعی و تکنالوژی مواد غذایی بوده که محصلان درآن  مشغول فراگیری علم ودانش مسلکی میباشند. جذب در فاکولته زراعت بعد از سپری نموده امتحان کانکورعمومی بوده که محصلین مشمول درین فاکولته تا سمستر چهارم بشکل عمومی درس خوانده و بعد از سمستر چهارم بر اساس رشته بندی که از طریق کنکور شده اند به  دیپارتمنت های مربوطه معرفی میگردند.

اعضای کادر علمی

این پوهنحی دارای 32 نفر استاد کادری بوده که از جمله 11 نفر داکتر،13 نفر ماستر،10 نفر لیسانس

شماره

اسم

ولد

درجه تحصیل

رتبه علمی

ملاحظات

1

 عبدالله فایز

محمد اکبر

داکتر

پوهندوی

 

2

عبدالستار فاضلی

عبدالواحد

داکتر

پوهندوی

 

3

عبدالرحیم امید

حاجی ذبیح الله

لیسانس

پوهاند

 

4

عبیداله غفوری

عبداالغفور

ماستر

پوهنوال

 

5

فرید احمد رحمانی

عبدالرحمن

ماستر

پوهنوال

 

6

احمد شاه محمدی

غلام سخی

داکتر

پوهندوی

 

7

رامین نظریان

غلام نبی

داکتر

پوهندوی

 

8

محمد اعلم غوریار

ابوبکر

داکتر

پوهندوی

 

9

محمد مهدی محقی

محمد رضا

داکتر

پوهندوی

 

10

محمد یوسف امینی

عصمت اله

داکتر

پوهندوی

 

11

محمد یوسف جامی

رشیدالدین

ماستر

پوهندوی

ترفیع علمی پوهنوال در حال طی مراحل است

12

محمد قاسم جامی

عبدالغنی

داکتر

پوهنمل

 

13

احمد جاوید پویش

احمدالدین

داکتر

پوهنمل

 

14

محمد عثمان کریمی

علی احمد

داکتر

پوهنمل

 

15

عبدالله حلیم

محمد حلیم

داکتر

پوهنمل

 

16

محمد نظیم سکندری

محمد رحیم

ماستر

پوهنمل

ترفیع علمی پوهندوی در حال طی مراحل است

17

ایمل ثبات

عبدالصمد

ماستر

پوهنمل

 

18

عبدالواسع امیری

عبدالظاهر

ماستر

پوهنمل

 

19

شکیلامولوی زاده

محمد عارف

ماستر

پوهنیار

 

20

قدرت الله رحمتی

نجیب الله

ماستر

پوهنیار

 

21

عبدالله معصومی

عبدالظاهر

ماستر

پوهنیار

 

22

احمد شفیق فوشنجی

غلام دستگیر

ماستر

پوهنیار

 

23

نصیر احمد ساحل

عبدالکریم

ماستر

پوهنیار

 

24

محمد نسیم نصرت

عبدالحلیم

لیسانس

نامرد پوهنیار

 

25

سونیا (جدیر)

سهراب علی

ماستر

پوهنیار

 

26

بصیر احمد رحیمی

فضل احمد

ماستر

پوهنیار

 

27

محمدمیرویس محمدی

آدم‌خان

لیسانس

نامرد پوهنیار

 

28

جلیل احمد دانشیار

عبدالله

لیسانس

نامرد پوهنیار

 

29

وحیدالله رحمانی

حبیب الله

لیسانس

پوهیالی

 

30

راهبه جامی

رحمت الله

لیسانس

پوهیالی

ترفیع علمی پوهنیاری در حال طی مراحل است

31

معروف حبیبی

حبیب الله

لیسانس

پوهیالی

ترفیع علمی پوهنیاری در حال طی مراحل است

32

وحید احمد محمدی

حاجی محمد

لیسانس

پوهیالی

 

33

احمد فواد انتظاری

عبدالخلیل

لیسانس

پوهیالی

 

34

فرحناز عزیزی

نعمت الله

لیسانس

پوهیالی

 

 

کتابخانه و سایر منابع معلوماتی:

محصلان و استادان این پوهنحی دسترسی به امکانات کامپیوتر و انترنت دارند و جهت حل مشکلات علمی شان از آن استفاده میکند. پوهنحی زراعت در راستائی دسترسی به کتابخانه تا حد زیاد مشکلات استادان و محصلین را با تائسیس کتابخانه اختصاصی و داشتن حدود 6500 جلد کتاب تخصصی در رشته های مختلف علم زراعت و مالداری مرفوع داشته و کتابخانه دیجیتالی با هزاران عنوان کتاب تخصصی زراعتی و مالداری توانسته است تغییرات بزرگی را در علمیت و دانش مسلکی استادان و محصلان این پوهنحی وارد سازد. یک کامپیوتر لب برای محصلین و یک سیستم انترنیتی در پوهنحی به همکاری مقام ریاست پوهنتون تا حدی مشکلات دسترسی به انترنیت استادان  ومحصلان را  حل نموده است.

منابع فزیکی و تخنیکی:

در قسمت امکانات و تجهیزات پوهنحی زراعت می توان به امور زیر اشاره کرد:

  1. اتاق های درسی مجهز که در خدمت محصلان و استادان قراردارد. صنوف درسی به سیستم عصری تهیه شده و دارای نور کافی طبیعی و مصنوعی، چوکی ها، تخته سفید جهت نوشتن، کف و دیوارهای قابل ششتشو می باشد. و در هر صنف درسی یک پروجکتور نصب میباشد. از مجموع صنوف در این تعمیر 16 صنف درسی مربوط به اختیار محصلین پوهنحی زراعت قرار داشته و چند صنف درسی و اتاق در اختیار پوهنحی وترنری میباشد.
  2. لابراتوارها که شامل لابراتوار زولوژی، غذا و تغذیه، خاکشناسی، اگرانومی، باغداری و حفاظه نباتات می باشد. هرکدام از لابراتوارها دارای تجهیزات کافی برای انجام تجربه های علمی می باشد.

الف - لابراتوار های دیپارتمنت علوم حیوانی: دیپارتمنت علوم حیوانی دارای سه لابراتوار در بخش ها مختلف میباشد که که هر بخش مجهز با تمام امکانات لابراتواری بوده و دارای اسکلت های حیوانی از گوسفند، بز، فیل مرغ، خروس، کبوتر و از حیوانات غیر فارم هم دارای اسکلت ها  میباشد. و نیز دارای تمام دستگاههایی جهت آنالیز مواد غذایی (تعیین ماده خشک، چربی، فیبر، خاکستر، مواد معدنی) می باشد. همچنان یک تعداد چارتهای آموزشی اناتومیکی شامل چارتهای دوران گردش خون، تنفس، جهازهاضمه حیوانات علفخوار، جهاز تناسلی، دستگاه ادراری تناسلی می باشد. تجهیزات دیگر شامل سانتریفوژ کوچک و بزرگ، سوند مری برای تطبیق ادویه مایع در حیوانات و رفع حالت نفخ، بردیزو یا دستگاه خصی نمودن حیوانات بزرگ و کوچک، بینی گیر جهت مهار حیوانات هنگام کارهای عملی، ناخنگیر جهت سم چینی حیوانات بزرگ، تروکار برای رفع حالت نفخ، سوهان برای دندان حیواناتی مانند اسب و دیگر وسایل و امکانات می باشد

ب - لابراتوار خاکشناسی و آبیاری شامل دستگاهی چون فلیم فوتومتر، دستگاه اوتوکلاو، سنتریفیوژ ،پی ایچ متر، دستگاه آب مقطر گیری، دستگاه مخلوط کن  (تکان دهنده)، دستگاه کمپیوتری اندازه گیری میکرو المنتها، تستیوپ ها، میکرسکوپ، ترازوی دیجیتالی، مواد کیمیاوی و غیره تجحیزات لازمه برای تجزیه و تشخیص خاک  تهیه گردیده است. این لابراتوار نیز دارای چند پایه میکروسکوپ.، دستگاه سنتریفیوژ و اتوکلاو، دستگاه مجهز آیون سنج، مواد کیمیاوی، تستیوپ های محتلف، دستگاه تقطیر، دستگاه سنچش حجم آب  و غیره سامان آلات ضروری است  که در این لابراتوار استفاده می گردد میباشد.

ج – لابراتوار اگرانومی این لابراتوار مجهز به مایکروسکوپ و مواد رنگ آمیزی پیشرفته ،تمام لوازم لابراتواری و ادوات نباتی میباشد که  برای مطالعه  و کار عملی هرچه بهتر محصلان فراهم گردیده است.

د- لابراتوار باغداری  این لابراتوار مجهز به مایکروسکوپ و مواد رنگ آمیزی پیشرفته، دستگاه اندازه گیری شکر در میوه جات، دستگاه جوسگیری، دستگاه مخلوط کن، دستگاه جوش دهنده، مواد طعم دهنده، بوتل های مخصوص، انواع چاقو، اره، لوازم پیوند، بیل و لوازم و ادوات باغبانی میباشد که  برای مطالعه و کار عملی هرچه بهتر محصلان فراهم گردیده است.

ه - لابراتوار حفاظه نباتات  جهت تطبیق ساعات عملی مضمون آفات و امراض نباتی  و انجام کارهای عملی بالای حشرات  تجربوی ایجاد گردیده است. این لابراتوار دارای برخی سامان آلات از قبیل انواع سوزنهای محکم کننده، تیغ جراحی جهت ایجاد شکاف در قسمتهای مختلف عضویت حشرات، میکروسکوپ و دیگر لوازم مورد ضرورت این لابراتوار میباشد .

و-کلینیک نباتی و حیوانی که شامل اتاق راجستر نمودن، اتاق معاینه، کشت ، اتاق مشاهدات، لابراتوار عمومی، اتاق کنفرانس می باشد. این کلینیک در اواسط سال 1390 خورشیدی توسط یکی از موسسات همکار بنام تعلیم و تربیه برای صلح توسط کشور پولند اعمار گردیده است و دارای چهار منزل  به مساحت مجموعی 400 متر مربع واقع در غرب پوهنتون هرات موقعیت دارد. این مرکز مجهز به اتاق راجسترشن برای ثبت مشخصات، اتاق معاینه برای تشخیص امراض نبات  و دارای امکانات اولیه برای پی بردن به برخی امراض نباتی میباشد.

اتاق کنفرانس دارای ظرفیت لازم جهت دایر نمودن کنفرانس های علمی در سطح پوهنحی و یا تدویر دوره های آموزشی برای نهادهای دیگر را دارا می باشد و با یک پایه کمپیوتر لب تاب و یک پایه پروجکتور مجهز می باشد.

  1. فارم تحقیقی - آموزشی پوهنحی زراعت دارای دو بخش می باشد:

الف-  فارم علوم حیوانی دارای 3 راس گاو و گوساله، 6 راس بز و 14 راس گوسفند و یک مرغداری مجهز کوچک می باشد. از این حیوانات تجربوی برای انجام برخی آزمایشات و شناسائی نژاد های محلی حیوانات و انجام کارهای عملی مضامین داخله، جراحی، پرازیتولوژی، فارماکولوژی، اناتومی پوهنحی زراعت و وترنری که یک همکار خوب و ممد این پوهنحی میباشد استفاده می گردد.

ب- فارم زراعتی: شامل دو بخش علوم نباتی و باغداری میباشد. که دارای نباتات زراعتی و باغداری شامل انواع غلات، حبوبات، نباتات صنعتی، میوه جات، نباتات صنعتی، سبزیجات، گلها و گیاهان زینتی  است بر علاوه این فارم دارای تجهیزات ماشینری زراعتی از قبیل تراکتور های خورد و بزرگ ، ماشین درو، خرمن کوب، دستگاه شدیار، دو باب گلخانه و غیره امکانات میباشد که از آنها در کار های علمی و عملی استادان و محصلان استفاده میگردد.

4- اتاق کمپیوتر که شامل 65 پایه کمپیوتر مجهز به اینترنت جهت استفاده محصلین می باشد. این کامپیوترها مجهز به سیستم پیشرفته بوده و براساس تقسیم اوقاتی که در اختیار نمایندگان محصلان قرار دارد، مورد استفاده آنها قرار می گیرد. از این سیستم ها جهت برگزاری کورسهای آموزشی فراگیری مهارتهای کامپیوتر و انترنت، تحقیق محصلان و استفاده از منابع انترنتی برای تکمیل کارهای خانگی و مونوگرافها و بالاخره جهت تایپ موضوعات علمی و درسی کار گرفته می شود که این ها همگی عبارت از تسهیلات آموزیشی اند که برای محصیلین این فاکولته مورد استفاده قرار میگیرند، در قسمت تسهیلات رهایشی باید گفت آنعده از محصلینکه از خارج ولایت و یا اینکه از ولسوالی های دور دست ولایت هرات میباشند میتوانند به اساس مقرره لیله ها از تسهیلات اعاشه و اباطه بر خوردار گردند که به تعداد بیش از دوصد محصل این فاکولته شامل این امتیاز میباشند.

کمیته های فعال در پوهنحی زراعت

  1. شورای علمی
  2. کمیته تحقیقات و نشرات
  3. کمیته امتحانات
  4. کمیته تضمین کیفیت
  5. کمیته نظم و دسپلین
  6. کمیته بورس ها
  7. کمیته جندر
  8. کمیته کریکولم

آمار محصلان برحال در سال 1398

این پوهنځی در حال حاضر از تمامی ولایات کشور محصل دارد از مجموع ۱۰۰۶  محصل ۸۱۰ تن شان ذکور و ۱۹۶ تن اناث میباشند.