حقوق و علوم سیاسی

پوهنځی حقوق و علوم سیاسی به عنوان یک نهاد علمی –  تخصصی در جهت ترویج فرهنگ حاکمیت قانون و تربیه کادرهای مسلکی (حقوق دانان، سیاستمداران، قضات، حارنوالان، وکلای مدافع و  کارکنان ادارات خدمات ملکی) در سال 1381 خورشیدی مطابق با 2002 میلادی با پذیرش (71) محصل از طبقه ذکور و اناث تاسیس و افتتاح گردید. دوره تحصیل به منظور دریافت مدرک لیسانس در این پوهنځی هشت سمستر (چهار سال) تحصیلی را احتوا می نماید. این پوهنځی دارای چهار دیپارتمنت میباشد که عبارت اند از:  دیپارتمنت حقوق عامه، روابط بین الملل، حقوق خصوصی و حقوق جزا. محصلان فعلی پوهنځی حقوق و علوم سیاسی در جریان امتحان کانکور رشته بندی میگردند. رشته های موجود در این پوهنځی عبارت  از قضائی-څارنوالی و اداری دیپلماسی میباشد.در کنار دیپارتمنت های متذکره کلینک حقوقی پوهنتون هرات، مرکز حاکمیت قانون و حقوق بشر و مراکز آموزش زبان انگلیسی و فرانسوی نیز با ارائه خدمات به ارتقاء دانش عملی و مهارت های لسان محصلان و استادان میپردازند.امور اداری و درسی این پوهنځی توسط ریاست، معاونیت، مدیریت تدریسی، دیپارتمنت های مختلف، مرکز حاکمیت قانون و کلینیک حقوقی به پیش برده می شود.

پلان استراتیژک

فعالیت ها

دیپارتمنت ها

تشکیلات و نیروی انسانی

این پوهنځی دارای چهار دیپارتمنت (حقوق عامه، روابط بین الملل، حقوق خصوصی، حقوق جزا و علوم جنایی) منظور شده از جانب وزارت محترم تحصیلات عالی میباشد. مجموعاً در این دیپارتمنت ها به تعداد22 بست کادر علمی وجود دارد. استادان با رتبه ها و درجه های تحصیل علمی متفاوت در قالب چهار دیپارتمنت ایفای وظیفه مینمایند؛ که قرار ذیل معرفی میشوند:

 

شماره

نام

سمت

رتبه علمی

تحصیلات

۱

جمشید نیکجو

ریاست پوهنځی

پوهنیار

ماستر

۲

پامیر حازم

معاون و عضو دیپارتمنت حقوق عامه

پوهنیار

ماستر

۳

خلیل احمد فضل

آمر دیپارتمنت حقوق خصوصی

پوهنمل

ماستر

۴

احمد فواد صدیق

آمر دیپارتمنت روابط بین الملل

پوهنیار

ماستر

۵

انار گل منصوری

آمر دیپارتنمت حقوق جزا

پوهنیار

ماستر

۶

رحمت الله حسنی

آمر دیپارتمنت حقوق عامه

پوهنیار

ماستر

۷

غلام شاه عادل

عضو دیپارتمنت حقوق عامه

پوهنمل

ماستر

۸

حفیظ الله جواد

عضو دیپارتمنت روابط بین الملل

پوهنیار

دوکتورا

۹

عبدالرشید فیضی

عضو دیپارتمنت روابط بین الملل

پوهیالی

شامل دوره ماستری

۱۰

شمشاد پسرلی

عضو دیپارتمنت حقوق عامه

پوهنمل

PHD

۱۱

علی اصغر مدبر

عضو دیپارتمنت حقوق عامه

پوهنمل

PHD

۱۲

وسیمه بادغسی

عضو دیپارتمنت حقوق عامه

پوهنیار

کمیشنر کمیسیون انتخابات

۱۳

مصطفی ثاقب

عضو دیپارتمنت حقوق عامه

پوهنیار

شامل PHD

۱۴

سید علی النقی معصومی

عضو دیپارتنمت روابط بین الملل

پوهنیار

شامل PHD

۱۵

نصیر احمد صالحی

عضو دیپارتمنت جقوق جزا

پوهنیار

شامل برنامه ماستری

۱۶

آصفه خلیلی

عضو دیپارتمنت حقوق خصوصی

پوهنیار

لیسانس

۱۷

زلمی مالیار

عضو  دیپارتمنت حقوق عامه

پوهیالی

ماستر

۱۸

راضیه طبیب زاده

عضو دیپارتمنت حقوق جزا و علوم جنایی

پوهیالی

لیسانس

۱۹

فردینا احراری

عضو دیپارتمنت حقوق خصوصی

پوهیالی

لیسانس

۲۰

سمیه رحیم زاده

عضو دیپارتمنت روابط بین الملل

پوهیالی

بورسیه ماستری

۲۱

حفیظ الله صدیقی

عضو دیپارتمنت حقوق خصوصی

پوهیالی

ماستر

۲۲

طوبا جامی الاحمدی

عضو دیپارتمنت حقوق جزا و علوم جنایی

پوهیالی

بورسیه ماستری

 تجهیزات و امکانات
  1. تعمیر مناسب که متعلق به خود پوهنځی بوده و در صورت واگذاری همه بخش های آن به پوهنځی حقوق و علوم سیاسی مشکلات موجود  را از ناحیه مکان درسی بطور کامل مرفوع میسازد.
  2. صنوف درسی به چوکی، تخته سفید و پروجکتور مجهز هستند، اما از امکانات گرمایی و سرمایی بی بهره اند.
  3. کمیته های امتحانات، تضمین کیفیت، نشرات و تحقیقات علمی، بورسیه ها، نظم و دسپلین و کریکلم در این پوهنځی فعالیت مینمایند. البته فعالیت کمیته های تضمین کیفیت و امتحانات برجسته تر میباشد.
  4. در کتابخانه اختصاصی این پوهنځی؛ حدود10000 جلد کتاب از آنجمله 8000 جلد کتاب اختصاصی رشته های حقوق، اداره و سیاست و 2000 جلد کتاب عمومی موجود است. از جمله کتابهای فوق 1200جلد کتاب حقوقی و سیاسی به زبان انگلیسی و حدود 1000 جلد کتاب فقهی و حقوقی به زبان عربی است.
  5. جهت استفاده بهتر از اوقات فراغت محصلان، اتاق مطالعه مجهز به وسایل مورد نیاز در طبقه دوم فاکولته حقوق و علوم سیاسی تجهیز شده است.
  6. اتاق های مجهز برای برگزاری سمینارها، ورکشاپ ها، محاکم تمثیلی و گفتمان های علمی.
  7. دو اتاق مجهز به تعداد 42 پایه کمپیوتر برای محصلان ذکور و اناث موجود میباشد.
  8. کلینیک حقوقی: به عنوان مرکز آموزش مهارتهای عملی حقوقی برای محصلان و همچنین مرکزی برای ارائه خدمات حقوقی رایگان در بخش های دفاع از متهم بی بضاعت، مشوره دهی و آگاهی دهی حقوقی از سال 2009 فعالیت می نماید.
  9. مرکز حاکمیت قانون و حقوق بشر: برای به صحنه آوردن مفهوم حاکمیت قانون، ایجاد جامعه قانونمند و تلاش جهت کاهش فساد اداری و ارائه مشوره های مسلکی به ادارات دولتی، در سال 2012 به همکاری مؤسسه (Public Private Partnership) توسط کشور ایالات متحده امریکا ایجاد شده است.
  10. کلینک عدالت غیر رسمی یا ADR: این کلینیک به همکاری انستیتوت صلح ایالات متحده امریکا برای مدت بیش از یک سال فعالیت نمود. در این مدت توانست تعدادی از شوراهای قریه  را با مبانی حقوقی حل اختلافات آگاه ساخته و از جانب دیگر محصلان به شیوه های عرفی حل منازعات نیز آشنایی حاصل نمودند.
  11. مرکز آموزش های حقوقی پوهنتون هرات: در جریان دوسال گذشته کارهای مقدماتی به منظور ایجاد این مرکز انجام یافته است، تا بتواند فعالیت خویش را به منظور ارائه برنامه های ارتقاء ظرفیت به ادارات و نهادهای حقوقی حوزه غرب در جریان سمستر خزانی سال تحصیلی 1394ه.ش. آغاز نماید.
  12. مرکز آموزش زبان فرانسوی: این مرکز به همکاری مالی و تخنیکی بخش فرهنگی سفارت فرانسه به منظور آموزش زبان فرانسوی به شکل عمومی و تخصصی در رشته حقوق از چهار سال به این طرف فعالیت می کند.
  13. مرکز آموزش زبان انگلیسی حقوقی: این مرکز به همکاری مالی مؤسسه استقرار حاکمیت قانونی (DPK) در زمینه آموزش زبان انگلیسی حقوقی برای استادان و محصلان این پوهنځی از سال 2006 به این طرف فعالیت می نماید؛
  14. فعالیت های ورزشی و تفریحی: محصلان این نهاد تحصیلی در عرصه رقابت های ورزشی از جمله فوتبال، والیبال و شطرنج فعالیت دارند. سیرهای علمی و تفریحی به خصوص برای محصلان طبقه اناث و هم محصلان خارج از ولایت هرات از جمله فعالیت های دیگری است که حسب امکانات عملی شده است.
  15. انجمن محصلان پوهنځی حقوق و علوم سیاسی نیز با اشتراک نمایندگان همه محصلان ذکور و اناث به فعالیت های علمی، فرهنگی و تفریحی محصلان انسجام میدهد.
  16. سایر فعالیت های علمی و عملی : اشتراک در رقابتهای محاکم تمثیلی از قبیل محکمه تمثیلی حقوق بین الملل عمومی مشهوربهJessup ٬ حقوق رسانه ها و حکمیت تجارتی مشهور به Vis Moot Court Competitionفاکولته حقوق و علوم سیاسی پوهنتون هرات در مسابقات داخلی و بین المللی بهترین نتیجه ممکن را در طی سه سال گذشته از آن خود نموده است. 

شایان تذکر است که استادان و محصلان این پوهنځی همچون سایر اعضای پوهنتون هرات بطور آزادانه میتوانند از خدمات کتابخانه مرکزی پوهنتون هرات، کتابخانه های اختصاصی سایر پوهنځی ها، میدان های ورزشی و سایر خدماتی که از جانب پوهنتون هرات ارائه میگردد، نیز استفاده نمایند.

معرفی کمیتۀ ها

کمیتۀ امتحانات: این کمیته از آغاز تأسیس فاکولته تا به این روز در چوکات این فاکولته فعالیت داشته و وظایفی را از قبیل برگزاری امتحانات شفاف و عادلانه بررسی و مطابقت دادن سوالات امتحان با معیار های اکادمیک و رسیدگی به مشکلات محصلان در جریان امتحانات را به عهده دارد.

کمیتۀ تضمین کیفیت: این کمیته به تأسی از پالیسی وزارت تحصیلات عالی و به منظور بهبود کیفیت تدریس و سیر صعودی آن و معیاری ساختن سیستم تدریس با استندرد های پذیرفته شده علمی تأسیس گردیده است.

کمیتۀ نظم و دسپلین: این کمیته به منظور پیگیری موضوعات انضباطی و دسپلینی پوهنځی حقوق و علوم سیاسی تأسیس گردیده است.

کمیتۀ نشرات و تحقیقات: این کمیته به منظور تنظیم امور مربوط به نشر مقالات و تحقیقات علمی استادان و محصلان در چوکات این فاکولته فعالیت داشته است .

کمیتۀ بورسیه ها: این کمیته به منظور توزیع عادلانه بورسیه های دوره لیسانس، ماستری و دکترا در چوکات این فاکولته فعالیت مینماید.

کمیتۀ فرهنگی-ورزشی: این کمیته به منظور هماهنگ سازی برنامه های ورزشی و فرهنگی پوهنځی ایجاد شده است که اعضای این کمیته نظارت همه جانبه از برنامه داخل پوهنځی انجام میدهند.

کمیتۀ کاریکلم:‌ این کمیته از آمران دیپارتمنت های چهارگانه و دیگر اعضای دیپارتمنت تشکیل گردیده که به منظور بازنگری به کورسهای پیشنهادی دیپارتمنت ها و مفردات درسی نظارت میکند.

آمار محصلان

      پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون هرات تا ختم سال ۱۳۹۵ به تعداد ۱۱۹۴ محصل را از این نهاد فارغ داده است. این فارغان اکنون در مراکز مختلف در پست های ریاست تا مأموریت اجرای وظیفه مینمایند. در حال حاضر پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون به تعداد ۶۴۹ محصل که از این مجموعه به تعداد ۲۷۱ تعداد خانم ها و ۳۷۸ تن دیگر آقایان از تمام نکات کشور مصروف فراگیری تحصیلات عالی میباشند.