پلان استراتیژیک

شعار Slogan

«حکومت داری خوب، سلامت اداری و انکشاف پایدار»

چشم اندازVISION

تبدیل پوهنځی اداره و پالیسی عامه به یکی از بهترین پوهنځی های ملی و منطقه تا سال 1415 به گونه ای که از نظر آموزشی- تحقیقاتی پاسخگوی نیاز سازمانهای دولتی و ارائه راهکار برای دولت، پارلمان و نهادهای پالیسی ساز در سطح کشور و منطقه در بین پوهنځی های برتر منطقه قرار داشته باشد.

رسالت یا مأموریت Mission

ارتقای سطح دانش از طریق بهبود فرایند یادگیری دانشجویان، افزایش سطح فعالیتهای آموزشی و تحقیقاتی و  انتشار نتایج این تحقیقات برای کل مردم منطقه و جهان از طریق  ایجاد ژورنالهای علمی- تحقیقی آنلاین و شرکت در کنفرانسهای علمی– تحقیقی ملی، منطقه ای  و بین المللی همچنین این پوهنځی 9 رکن اصلی تشکیل دهنده مأموریت یا رسالت را در فعالیت های خود مد نظر قرار می دهد.

 

  1. مشتریان: مشتریان ما تمام فارغ التحصیلان صنوف دوازدهم لیسه ها، سازمان ها و شرکتهای دولتی و غیر دولتی است.  
  2. محصولات یا خدمات: آموزش و تربیه کادرهای جوان متخصص ، و نیروی انسانی مطابق با نیازهای جامعه و رقابت های منطقه ای و بین المللی.
  3. فن اوری: ما از فناوری های جدید علمی ، آموزشی و تحقیقی جهت ارتقای سطح علمی و برانگیزاندن روح تحقیق و آموزش در بین استادان و محصلان خود استفاده می کنیم.
  4. توجه به بقا، رشد و سودآوری: ما تلاش می کنیم  جوانان خود را براي بازار آزاد و رقابتي که چالش ها و تقاضا هاي جهاني شدن را نيز شامل ميشود آماده نمائيم و در اين حالت بهبود مستمرکیفیت و تضمین آن را  ناديده نمی گيريم.  
  5. فلسفه: آموزش، تربیه و توسعه سرمایه های انسانها مهمترین ارزش و فلسفه وجودی ماست  .
  6. ویژگی ممتاز : ما به دنبال ارائه خدمات بسیار با کیفیت در حوزه آموزش و تحقیق، تولید دانش  می باشیم و سعی می کنیم تا نیروی متخصص ما با قابلیتهای کامل تخصصی خویش در سطح ملی و  منطقه ای ممتاز باشند.
  7. توجه به تصور مردم : این پوهنځی خود را در قبال اولاد وطن مسئول دانسته و تلاش می کند تا در حد توان آرزوهای ملت را از  تربیه نیروی انسانی متخصص برآورده نماید. و جوانانی متخصص، متعهد، درستکار، مسئولیت پذیر و پاسخگو را تقدیم جامعه کند.
  8. توجه به کارکنان: این پوهنځی کارکنان خود را مهمترین دارایی خود می داند و تلاش می کند تا با روش هایی چون اجرای برنامه های توسعه ای،  ایجاد زمینه ادامه تحصیل در داخل و خارج از کشور ، توجه به نظرات و ایده های سودمند آنها و قدردانی از کارکنان برجسته محیطی پویا، کارآفرین و نوآور همراه با تفاهم و دوستی فراهم نماید.
  9. بازار: این پوهنځی تلاش می کند تا با بالا بردن سطح دانش و مهارتهای محصلان خود بتواند دانش آموختگانی را تحویل جامعه دهد تا در محیط کار صادق و توانمند بوده  و سبب تشویق دیگر متقاضیان کانکور برای انتخاب این رشته در سطح شهر، ولایات و منطقه شود.

اهدافGoals     

  1. تحقیق و تولید دانش،
  2. آموزش از طریق انتقال دانش،
  3. کاربردی ساختن علوم،
  4. تفکر انتقادی،
  5. مدیریت مشارکتی.

 ارزش هاValue

  • رسیدن به کمال در انجام فعالیتها و وظایف،
  • رعایت اصول مهربانی با دیگران،
  • انسان دوستی،
  • همدیگر پذیری،
  • مسؤلیت پذیری،

این پوهنځی برای  شاداب تر و زیباتر کردن محیط برای کارمندان، استادان، محصلان و دانش آموختگان، تمامی اقشار جامعه و دانشگاهیان را به پذیرش این ارزشها تشویق می کند.

فعالیت ها و حوزه های کاری پوهنځی اداره و پالیسی عامه به گونه عمومی

فعالیت های این پوهنځی را میتوان در قالب فعالیت های علمی – آکادمیک و فعالیت های اداری چهارچوب بندی نمود.

الف – فعالیت های علمی – آکادمیک

فعالیت های علمی – آکادمیک پوهنځی در سه بخش مجزا طور زیر تلخیص شده است.

۱ – سمینارها و کنفرانس های علمی

این پوهنځی به ادامه رسالت اصلی خویش که همانا تربیه کادر های ورزیده علمی در راستای اداره و پالیسی عامه می باشد، بر خویش لازم می داند که از طریق برگزاری سمینارهای علمی و آکادمیک و ارائه مقالات علمی به تولید علم بپردازد. بدین منظور سمینارهای علمی زیر از جانب استادان این پوهنځی دایر گردیده و تعدادی نیز در حال راه اندازی است.

  • ارائه مقالة علمی تحت نام حکومتداری خوب در کشور صربیا توسط محترم پوهندوی سید فرهاد شهیدزاده.
  • ارائه مقالة علمی تحت نام تأثیرات نظام اقتصاد بازار آزاد بر انکشاف محلی در طول یک دهه گذشته در افغانستان در کشور هنگری (مجارستان) توسط محترم پوهیالی فیروز جهانی
  • برگزاری سمینار علمی – آکادمیک اصلاحات در اداره و پالیسی عامه در سطح پوهنتون هرات با همکاری استادان پوهنتون پوتسدام کشور جرمنی.
  • برگزاری سمینار علمی – آکادمیک پلانگذاری استراتژیک برای روئسا و آمرین دیپارتمنت های پوهنځی های مختلف پوهنتون هرات با همکاری استادان پوهنتون پوتسدام کشور جرمنی.
  • سمینار علمی مدیریت تدارکات عامه، شیوه ها و اصول حاکم بر فرایند تدارکات در ادارات دولتی افغانستان برای روئسای ولایتی اداره سره میاشت افغانستان – توسط محترم پوهیالی فرهان
  • سمینار علمی اجراآت اداری و مدیریت ارتباطات – محترمه پوهیالی وقفی
  • سمینار علمی حقوق شهروندی – محترم پوهیالی خردورز جویا
  • سمینار علمی و آموزش رهبری، حکومتداری خوب و مدیریت تدارکات دولتی برای کارکنان و آمرین نواحی مختلف شاروالی هرات – محترم پوهیالی خردورز جویا
  • سمینار علمی حکومتداری خوب برگزار شده در سطح بلند پایة مقام های ولایت – محترم پوهیالی جمشیدی.
  • سمینار علمی و آموزشی حقوق بشر و خشونت های جنسیتی -  محترمه پوهیالی سالار رحیمی.
  • کمک در ترتیب نصاب و کاریکولم درسی پوهنځی های اداره و پالیسی عامه افغانستان با هماهنگی وزارت محترم تحصیلات عالی.
  • ورکشاپ علمی شش روزه پلانگذاری استراتژیک برای روئسا و آمرین دیپارتمنت های پوهنتون هرات، دانشگاه ها و موسسات تحصیلات عالی خصوصی – محترم پوهیالی جمشیدی
  •  ورکشاپ آموزشی مدیریت فایلینگ و دوسیه بندی برای کارکنان اداری پوهنتون هرات – محترم پوهیالی فرهان
  • ورکشاپ آموزشی اصول مقاله نویسی برای محصلان پوهنځی اداره و پالیسی عامه – محترمه پوهنمل مختارزاده
  • ورکشاپ آموزشی جایگاه حقوقی کارکنان خدمات ملکی برای کارکنان اداری پوهنتون هرات – محترم پوهیالی فرهان
  • سایر موارد.

۲ – ایجاد دیپارتمنت ها و کمیته ها

اداره پوهنځی به منظور تخصصی کردن دانش اداره و حکومتداری سالم و ساخت و ساز پالیسی ها برای ادارات دولتی و عامه کشور بطور کارآمد، دیپارتمنت ها و کمیته های مختلف کاری را ایجاد و تأسیس نموده است. دیپارتمنت های سه گانه این پوهنځی عبارت از دیپارتمنت اداره عامه، دیپارتمنت پالیسی عامه و دیپارتمنت مدیریت انکشاف و همچنان کمیته های مختلف کاری را راه اندازی نموده است.

۳ – ارتباطات آکادمیک و توأمیت ها

به منظور تطبیق هر چه بهتر پلان استراتژیک پوهنځی اداره و پالیسی عامه و با در نظر داشت دیدگاه پوهنځی که عبارت از ((پوهنځی معیاری و معتبر با در نظر داشت اصول اکادمیک و الگویی برتر در میان پوهنځی های اداره و پالیسی عامه افغانستان)) که البته تمرکز بر روی برتری این پوهنځی در مقیاس با دیگر پوهنځی اداره و پالیسی عامه دولتی در افغانستان میباشد لازم است که این نهاد(پوهنځی اداره و پالیسی عامه پوهنتون هرات) با دیگر مؤسسات و نهادهای ملی و بین المللی روابط آکادمیک و کاربردی داشته تا جهت رسیدن به اهداف بلند مدت این پوهنځی را یاری و همکاری نمایند. البته سطح این همکاری ها بر اساس توانمندی های است که هر همکار میتواند جهت رسیدن به تحقق اهداف پوهنځی اداره و پالیسی عامه داشته باشد سنجش میگردد در کل تعدادی نهادهای ملی و بین المللی فعلا وجود دارد که این پوهنځی میتواند بر روی همکاری های شان طرح و برنامه داشته و از منابع شان استفاده اعظمی نماید. ارتباطات پوهنځی را می توان در سطوح مختلف بررسی نمود.

در سطح پوهنتون هرات

پوهنځی اداره و پالیسی عامه به عنوان یک پوهنځی مستقل در سطح پوهنتون هرات با پوهنځی های مختلف از جمله حقوق و علوم سیاسی، اقتصاد، انجینیری، علوم اجتماعی، شرعیات و علوم اسلامی، ادبیات و علوم بشری و سایر پوهنځی ها ارتباطاتی را قائم نموده است.

در سطح ولایت هرات

پوهنځی در سطح ولایت هرات با نهادهای مختلف از قبیل مؤسسات محترم تحصیلات عالی خصوصی، مقام محترم ولایت، شورای محترم ولایتی، کمیسیون محترم مستقل اصلاحات اداری (زون غرب)، ریاست محترم شاروالی، ریاست محترم مستوفیت، ریاست محترم اقتصاد، کمیسیون محترم مبارزه با ارتشاء و فساد اداری، و همچنان مؤسسات بین المللی از قبیل مؤسسة محترم جی آی زید (GIZ)، مؤسسة محترم هیلپ جرمنی (HELP)، مؤسسة محترم ایتالین کارپوریشن (Italian cooperation) مؤسسة محترم یو ان دی پی (UNDP/ASGP)، دیدبان شفافیت یا Integrity Watch) و سایر نهادهایی که در راستای حکومتداری خوب فعالیت دارد.

در سطح کشور

پوهنځی اداره و پالیسی عامه پوهنتون هرات در سطح ملی با تمامی پوهنځی های اداره و پالیسی عامه پوهنتون های مختلف کشور ارتباط دارد.

در سطح بین المللی

این پوهنځی با نهادهای مختلف در بیرون از مرزهای کشور ارتباط آکادمیک داشته که تعدادی از آن نهادها عبارت از انستیتوت ادارة عامه آنکارا – کشور جمهوری ترکیه (TODAEI)، انستیتوت ادارة عامه دهلی – کشور هندوستان، دانشگاه پوتسدام کشور جرمنی، مرکز بین المللی کنفرانس های اداره و پالیسی عامه، آکادمی مبارزه با فساد اداری کشور اتریش می باشد.

ارتباطات پوهنځی با واحدها و نهادهای ملی و بین المللی