دیپارتمنت روابط عمومی

دیپارتمنت روابط عمومی در سال 1390 در چوکات پوهنځی ژورنالیزم و ارتباطات جمعی پوهنتون هرات در نتیجه توامیت­ های علمی با پوهنتون سن حوزه امریکا ایجاد شد و نخستین دیپارتمنت روابط عمومی در پوهنتون‌های افغانستان است.د رحال حاضر دیپارتمنت روابط عمومی از سوی دانشجویان در زمان انتخاب رشته درکانکور انتخاب میگردد و روابط عمومی را طی ۴ سال را به صورت تخصصی میخوانند. این رشته، حوزه­ های ارتباطات استراتیژیک ، سخنگویی، ارتباطات سازمانی، سنجش افکار عمومی، تحقیق، تبلیغات وبازاریابی را شامل می­شود. این دیپارتمنت تاکنون چهار دوره فارغ داده است.

اهداف علمی

تربیت نیروی متعهد و متخصص به منظور رفع نیاز­های آموزشی، پژوهشی و خدماتی در سطح جامعه.

پاسخ به نیاز مبرم کشور برای تربیت متخصصان روابط عمومی، به منظور خدمت در دفاتر روابط عمومی ارتباطات سازمانی بازاریابی بخش­ های دولتی، خصوصی و دفاتر فرهنگی و مطبوعاتی خارج از کشور در جهت پیشبرد برنامه ­های توسعوی کشور.

تربیت متخصصان به منظور خدمت در جهت پیشبرد نظام ارتباطات اجتماعی در داخل کشور و پاسخ گویی  به نیاز­های ارتباطی و انتشاراتی در سطح بین المللی.

ارائه اطلاعات عملی و علمی مطابق پیشرفت­ های روز به کارشناسان و دست اندرکاران روابط عمومی­ ها.

ایجاد نگاه حرفوی  به اداره ­های روابط عمومی و امکان ایجاد بسترمناسب و نوین در فعالیت­ های آنها.

فرهنگ سازی در زمینه استفاده صحیح از پتانسیل روابط عمومی در بین مسئولین و استفاده از دانش و تجربۀ آنها در ساختن استراتیژی­ ها و پالیسی­ ها

تلفیق علم و تجربه در حوزۀ روابط عمومی ­ها با تاکید بر آموزش­ های علمی – کاربردی.

اهداف آموزشی

1.آشنایی دانشجویان و فراگیری مهارت­ ها و تخصصی­ های حرفه روابط عمومی

2. آشنایی دانشجویان با انواع روابط عمومی در سازمان­ های اقتصادی و سیاسی

3. آشنایی با شیوه ­ها و تکنیک­ های جدید روابط عمومی

4. آشنایی به فرهنگ و ثقافت اسلامی، تاریخ معاصر و..

5. فراگیری کلیات علم اقتصاد، حقوق، ساینس..

حوزه ­های کاری فارغان این دیپارتمنت

فارغان دیپارتمنت روابط عمومی پس از فراغت، می­توانند در حوزه­ های کارشناسی و مدیریت بخش­ های ارتباطات، انتشارات، روابط عمومی، آگاهی عامه، تبلیغات، ارتباطات استراتیژیک، سخنگویی، مشاوره­ای و بازاریابی در سازمان­ های دولتی و خصوصی کار کنند.

کریکولم درسی

کریکولم ومفردات درسی دیپارتمنت روابط عمومی در همکاری علمی پوهنتون سن حوزه امریکا برابر با معیار­های جهانی و شرایط ونیاز­های جامعه افغانستان تهیه و انکشاف یافته است. این کریکولم و مفردات درسی مضامین با تمرکز بر حوزه نظری، علمی و فناوری­ های جدید ارتباطی طراحی شده و دو سال پیش در کنفرانس ژورنالیزم کابل عنوان نصاب ملی روابط عمومی کشور برگزیده شد و اکنون مورد تایید وزارت تحصیلات عالی کشور قرار گرفته و در همه دیپارتمنت­ های روابط عمومی کشور در حال عملی شدن است. این کریکولم شامل 148 کریدت است و با تاکید بر گرایش­ های سیاسی و اقتصادی می­باشد.