آمریت کتابخانه مرکزی پوهنتون هرات

کتابخانه ها به عنوان منابع علم  و فرهنگ و گنجینه دانش بشری، از ارگان‌های  اساسی  و بسیار مهم هر جامعه‌یی  محسوب می گردند  که کار عظیم  خدمت رسانی فرهنگی را به عهده دارند. هدفها و رسالت‌ کتابخانه های پوهنتون  در راستاي‌ تحقق‌ هدفها و رسالت‌ پوهنتون هاست‌. اين‌ همسويي‌ در رسالت‌ها و هدفها بر اهميت‌ کتابخانه‌ها افزوده‌ است‌ به‌ صورتي‌ كه‌ نمي‌توان‌ پوهنتونی را، بدون‌ آنكه‌ از كتابخانه‌هاي‌ كارآمد برخوردار باشد، نهادي‌ موفق‌ و مؤثر ارزيابي‌ كرد  در راستای  ایفای این نقش  مهم ، کتابخانه های  پوهنتون‌ها از وسیعترین  گروه‌های  خادمان فرهنگی  بوده، تا آن حد که  شاید  بتوان  گفت، کتابخانه پوهنتون، قلب این نهاد علمی محسوب می‌گردد.

کتابخانه مرکزی  پوهنتون هرات مجموعه‌یی  است زیر نظر معاونیت  محترم مالی واداری  که همه ساله با پلان کاری مشخص با  فعالیتهای جدی و مستمر خویش  منابع مورد نیاز محققان اعم از استادان، کارمندان و محصلان برحال پوهنتون هرات را تأمین می‌نماید .

 چارت تشکیلاتی این مرکز قرارذیل است:

 

در سال 1367 همزمان باتأسیس پوهنتون هرات در ساحة کنونی پوهنزی تعلیم و تربیه تأسیس  و فعالیت رسمی خود را آغاز نمود و ازسال  1380 تااکنون به سبب ضیقی جای به ساحات مختلفی؛ از جمله: آب بخش باد مرغان ،ساحة کتابخانۀ عامه، جنوب تعمیر مقام ولایت(نندارتون)، تپة ارغوان در شمال پوهنتون هرات وبعداز حادثه انفجاردرمقابل سفارت امریکا،به داخل ریاست پوهنتون به تعمیر پوهنزیی هنرها  انتقال یافته است.

کتابخانة مرکزی پوهنتون هرات مربوط به همه استادان محترم ومحصلان عزیزمی‌باشد. مدیریت این کتابخانه از بدو تأسیس تا اکنون برآن است تاهرچه بیشتر و بهتر، خدمات عرضة کتاب را همه روزه برای مراجعه کنندگان اعم از محصلان پوهنزی‌های 16 گانه ،اساتید، کارمندان پوهنتون و محصلان موسسات تحصیلات عالی خصوصی در بخش های ذیل، طبق قوانین موجودة کتابخانه های مرکزی پوهنتونهای افغانستان ارائه نماید:

کتابخانه مرکزی دربخش های ذیل ارائه خدمات می‌نماید:

بخش توزیع وامانت دهی :

در این بخش منابع مورد نیاز مراجعین ازپوهنزی های 16گانه توزیع و به امانت داده می‌شود. توزیع فورم تعهدنامه، تهیه کارت عضویت وتوزیع کارت عضویت ازجمله وظایف مسؤولان این بخش می‌باشد. درصورت گذشتن از موعد برگشت  کتاب، مفقود شدن و استهلاک آن  نظر به مقرره کتابخانه با اعضا کتابخانه برخورد صورت می‌گیرد. اعضا با رویت کارت عضویت از منابع استفاده می‌نمایند. هر عضو کتابخانه می‌تواند بارویت کارت عضویت خویش با استفاده از کمپیوتر ازطریق سیستم مدیریت کتابها (دیتابس) به منبع مورد نظر خویش دست یابد.  .

 بخش کارت کتلاک (مدیریت فنی):

تمام اموری که برای تهیه وخرید مواد کتابخانه‌یی، فهرست نویسی، رده بندی و آماده سازی منابع برای گذاشتن در قفسه‌ها و دیگر فضاهای فزیکی انجام می‌شود شامل خدمات فنی کتابداری می‌باشد که در بخش مدیریت کارت کتلاک انجام می‌پذیرد.

بخش مرجع (رفرنس)

در این بخش کتب مرجع نگهداری می‌شوند. کتاب مرجع کتابی است که امانت داده نمی شود و باید در محل کتابخانه مورد استفاده قرار گیرد. دائرة المعارف‌ها، واژه نامه ها، فرهنگها، اطلسها، زندگینامه ها، سالنامه ها و ... از جمله منابع مرجع محسوب می‌شوند.

بخش افغانستان شناسی

این بخش شامل کتابهایی است که موضوعات آن در رابطه به افغانستان بوده و معلومات عمومی در مورد افغانستان ارائه می‌نماید.

بخش روزنامه ها، مجلات و کلکسیونها:

این بخش دارای130 عنوان نشریه در زمینه های علمی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی برای مطالعه علاقه‌مندان  می‌باشد.

بخش زبان آلمانی:

بخش زبان آلمانی کتابخانه مرکزی نیز با حمایت های مقامات ریاست پوهنتون از طرف آلمان‌ها به صورت کامل مجهز گردیده وآمادۀ ارائه خدمات به مراجعین گردیده است که شامل خدمات انترنتی و دارای   4000  جلد کتاب به زبان آلمانی می‌باشد.

بخش زبان انگلیسی:

درین بخش به تعداد 2000 جلد کتاب در موضوعات مختلف به زبان انگلیسی موجود است که بعد از ثبت و راجستریشن در کمپیوتر لیست آن درخدمت مراجعین قرار دارد.

   بخش زبان پشتو:

این بخش نیز شامل 700 جلد کتاب به زبان پشتو بوده که موضوعات آن متفاوت می‌باشد و همه روزه  برای مراجعین توزیع می‌گردد.

9-بخش رساله‌های علمی استادان و مونوگراف های محصلان: به صورت مجموعی به تعداد 15068 جلد رساله‌های علمی استادان و مونوگرافهای محصلان کد گذاری وشماره بندی شده، ثبت دیتابیس بوده و به صورت منظم در قفسه‌ها ترتیب و تنظیم گردیده است و منحیث کتب ریفرنس برای محصلان صرف در داخل کتابخانه توزیع می‌گردد. تعداد مجموع کتب و مونوگرافها در بخش‌های مذکور به زبانهای فارسی، پشتو، انگلیسی، آلمانی و عربی به بیش از56000  جلد می‌رسد.

 

img

 

اهداف وظیفوی:

  • مدیریت و مراقبت از مأمورین تحت اثر به منظور آموزش پیشبرد امور؛
  • ارائه مشوره‌های مسلکی به مقام ریاست به منظور غنامندی اهداف و پلان های اداره؛
  • مدیریت و نظارت از تطبیق اهداف و پروگرام های اداره و اتخاذ تصامیم جهت رسیدن به نتایج مطلوب؛
  • کنترول از تنظیم و ترتیب کتابها و سایر نشریه های علمی وتخصصی در بخش‌های مختلف به منظور سهولت، دستیابی استفاده کنندگان و نظم بهتر کتابخانه؛
  • نظارت از اهدای کتاب به پوهنتون های مرکز و ولایات و سایر موسسات فرهنگی به منظور تکمیل کتب کتابخانه‌های آنها؛
  • ارائه پیشنهاد به مقام وزارت غرض تهیه و خریداری کتب مورد نیاز کتابخانه؛
  • تدویر سمینارها و ورکشاپ های آموزشی برای کتابداران و مأمورین به منظور ارتقای ظرفیت شان؛
  • ارزیابی از کیفیت اجراآت مامورین جهت ارتقای ظرفیت و سطح بازدهی کارشان؛