معرفی پوهنزی علوم وترنری

پوهنزی علوم وترنری پوهنتون هرات در ابتدا به­حیث دیپارتمنت وترنری در چوکات پوهنزی زراعت پوهنتون هرات در سال ۱۳۸۱ هجری شمسی مطابق به سال ۲۰۰۲ میلادی آغاز به فعالیت نمود و در سال ۱۳۹۰ هجری شمسی مطابق به سال ۲۰۱۱ میلادی در چوکات پوهنتون هرات، به سطح پوهنزی مستقل ارتقا و بنیان گذاشته شد. این پوهنزی دارای چهار دیپارتمنت به ترتیب؛ پری‌کلینیک، پاراکلینیک، کلینیک، حفظ الصحه و تکنالوژی مواد غذایی می­باشد. تعداد محصلان این نهاد علمی در حدود 300 تن بوده و استادان این نهاد 17 نفر مي­باشند. استادان این نهاد دارای درجات تحصیلی ماستری و دوکتورا اند و در ضمن اکثریت شان دارای رتب علمی بالا هستند. این پوهنزی نهادی است برای دست یافتن به فرصت­ها و نوآوری­ها که محصلان یگانه و اولین عنصر تمرکز و برتری آن هستند. تجارب عملی و ادغام ارتباط علوم پایه با عملکرد کلینیکی آن در صدر برنامه‌های این مرکز علمی قرار دارد. برنامه ­های علمی معتبر ملی این پوهنزی در آموزش داکتران آینده و محققان در عرصه علوم وترنری برای افغانستان و منطقه متمرکز شده است.

 این نهاد علمی با انکشاف اصول صحت واحد و پروگرام های تحقیقاتی برای ترویج سلامت افراد، حیوانات و اکوسیستم های کشور و منطقه کوشش می­نماید و این اهداف با بر قرار نمودن همکاری با دیگر مراکز خدمات وترنری و پوهنتون‌ها در سطح کشور تقویت و ممکن می­گردد. کریکولم درسی این پوهنزی با هدف تربیه و تقدیم متخصصان یعنی داکتر وترنران آراسته با تکنالوژی‌های جدید و آشنا در ساحات عملی به منظور افزایش مهارت­های کلینیکی طرح شده است؛ چنانچه از طریق انتقال دانش عمیق و مهارت‌های مسلکی به محصلان، آنان را در پیشبرد یکی از رشته‌های تخصصی طب حیوانی آماده می‌سازد.

دیدگاه پوهنزی علوم وترنری

معرفی پوهنزی علوم وترنری به عنوان یک مؤسسه علمی پیش­تاز در سطح ملی و بین‌المللی با در نظرداشت ارتقای سطح آموزشی و تحقیقی از لحاظ کمی و کیفی.

رسالت و مأموریت پوهنزی علوم وترنری

پوهنزی علوم وترنری وظیفه دارد تا داکتران وترنر ماهر و آموزش‌یافته را جهت ارائه خدمات وترنری با کیفیت به جامعه تأمین کند و بهبود صحت جمعیت‌های حیوانی، افزایش حاصل‌دهی آن‌ها و حفظ صحت عامه از بیماری‌های مشترک (زونوز) و سایر تهدیدها را به جامعه پیش‌کش ‌نماید. برعلاوه، این نهاد تلاش می‌نماید تا از طریق اجرای تحقیقات علمی، ترویج علوم مرتبط به مسلک وترنری و آموزش برنامه‌های امنیت و مصونیت غذایی، شرایط صحی و اجتماعی جامعه را بهبود بخشد.

اصول و ارزش های حاکم در پوهنزی علوم وترنری

این پوهنزی سعی می‌ورزد هر قدمی که بر می‌دارد با تعمیم و ترویج دانش جدید و اکتشافات از لحاظ اجتماعی و اصول فنی در مطابقت باشد و از این طریق در انکشاف منابع انسانی عالی و تکنالوژی جدید و پخش آن­ها برای خدمت به مالداری و جامعه مالداران ولایت هرات و دیگر مناطق کشور نهایت تلاش می­نماید.

به طور خلاصه ارزش­های حاکم در این نهاد علمی بر حسب زیراند:

  1. پایبندی به دستورات اسلامی و ارزش­های ملی
  2. تخصص گرایی و شایسته سالاری
  3. تعهد و مسؤولیت پذیری
  4. ابتکار و نوآوری در فعالیت­های تحصیلی و تحقیقی
  5. توجه به کیفیت در همه ابعاد و فعالیت­های این پوهنزی
  6. تاکید بر روحیه همکاری و کار گروهی
  7. تاکید بر احترام متقابل در تمام سطوح

امکانات پوهنزی علوم وترنری

  1. کتابخانه اختصاصی
  2. کتابخانه الکترونیکی
  3. با بیش از 1500 جلد کتب مختلف
IMGIMGIMGIMG

چارت تشکیلاتی پوهنزی علوم وترنری پوهنتون هرات

IMG

مشخصات اعضای کادر علمی پوهنزی علوم وترنری با تفکیک دیپارتمنت

دیپارتمنت پری کلینیک

ایمل ادرس

شماره تماس

پوهنزی

دیپارتمنت

رتبه علمی

سویه تحصیلی

ولد

نام وتخلص

 

شماره

wakilahmadwasim@gmail.com

0093799343014

علوم وترنری

پری­کلینیک

پوهنیار

DVM

عبدالغفور

وکیل احمد وسیم

1

drpooyan7@gmail.com

0093797163898

علوم وترنری

پری­کلینیک

پوهنمل

ماستر

رحمن

عبدالقادرپویان

2

Abduhamidmohammdi442Qgmail.com

0093791672702

علوم وترنری

پری­کلینیک

پوهنیار

DVM

عبدالرحمن

عبدالحمید محمدی

3

Ab3594230@gmail.com

0093790882969

علوم وترنری

پری­کلینیک

پوهنیار

DVM

اخترمحمد

علی احمد میرزائی

4