معرفی پوهنزی ژورنالیزم

تأسیس پوهنزی ژورنالیزم و ارتباطات جمعی، سیر تدریجی داشته است. نخست دیپارتمنت ژورنالیزم، در سال 1381 خورشیدی، به عنوان دیپارتمنتی در پوهنزی ادبیات و علوم بشری پوهنتون هرات تأسیس شد.  سپس دیپارتمنت ژورنالیزم در سال 1390 به‌عنوان یک رشتۀ پویا و مدرن، براساس نیاز شدید جامعۀ رسانه‌یی افغاستان و منظوری وزارت محترم تحصیلات عالی  به یک پوهنزی مستقل ارتقاء یافت.

 پوهنزی ژورنالیزم و ارتباطات جمعی، با هدف آموزش و پرورشِ نیروی متعهد و متخصص رسانه‌ای و ارتباطات سازمانی به‌منظور برآورده‌ساختن نیازهای آموزشی، پژوهشی و خدماتی در سطح جامعه و پاسخ‌گویی به نیاز مبرم کشور برای آموزش پرورش متخصصان حوزۀ ارتباطات ایجاد شد.  اکنون این پوهنزی دارای دو دیپارتمنت ژورنالیزم و روابط عمومی با گرایش‌های سیاسی و اقتصادی و نیز مرکز بزرگ عملیات رسانه‌یی شامل مرکز چاپ، ایستگاه رادیویی و استدیوی تلویزیونی با تجهیزات مدرن و پیشرفته رسانه‌یی است.

رسالت

پوهنزی ژورنالیزم و ارتباطات جمعی، دانشجویان ژورنالیزم و روابط عمومی را در مقطع لیسانس برای رسیدن به تفکر و عمل حرفه‌‌‌یی به‌عنوان دست اندرکارانی در حوزۀ ارتباطات جمعی و شهروندان مسؤول، خلاق، متعهد و با اخلاق در سطوح ملی و بین‌المللی، آموزش می‌‌‌دهد.  این رسالت، دو بعد علمی و حرفه‌‌‌یی را در آموزش کاربردی ژورنالیزم و ارتباطات استراتژیک دنبال می‌‌‌کند تا نظام رسانه‌‌‌یی و ارتباطی کشور  را با معیارهای بین‌‌‌المللی هماهنگ سازد.

 پرورش تفکر انتقادی و خلاق در نهادهای رسانه‌‌‌یی و مخاطبان، توأم  باتوجه به ارزشهای اسلامی، انسانی و اخلاقی، برتری، خلاقیت و تنوع، توسعه مهارت‌‌‌های ژورنالیزم پویا و حرفه‌‌یی برای بهبود و تقویت نقش اجتماعی حرفۀ روزنامه‌نگاری و ارتباطات جمعی در جامعه نیز از مأموریت‌‌‌های اصلی این پوهنزی است.

ما به دنبال یکپارچه‌سازی و کاربردی‌ساختن آموزش ژورنالیزم و ارتباطات جمعی، پژوهش، توسعه و فناوری‌های جدید رسانه‌یی با تاکید بر آماده‌سازی دانشجویان در زمینه‌های مختلف مشاغل تخصصی ژورنالیزم و ارتباطات استراتژیک هستیم.

دیدگاه:

ارتقای جایگاه پوهنزی ژورنالیزم و ارتباطات جمعی به‌عنوان یک پوهنزی برتر در بین پوهنزی‌های ژورنالیزم پوهنتون‌های کشور برابر با معیارهای جهانی.

ارزش‌ها

پوهنزی ژورنالیزم و ارتباطات جمعی پوهنتون هرات در تدوین و تعیین اهداف، انتظارات و معیارهای عملکرد سازمانی خود بر تعدادی از ارزش‌های بنیادین و مهم تاکید می‌کند و این ارزش‌ها را در محور اصلی برنامه‌ها و عملکرد خویش قرار می‌دهد.  ما به این ارزش‌های بنیادین متعهد هستیم:

  • تعالی در آموزش و پژوهش؛
  • خلاقیت و نوآوری در فعالیت‌های آموزشی و یادگیری؛
  • تعهد و احترام به آزادی‌های بیان، و رسانه؛
  • تعهد به حفظ منافع ملی و پایبندی به مسؤولیت اجتماعی؛
  • صداقت و پاسخگویی در تدریس و امور اداری؛
  • ترویج و نهادینه‌سازی اخلاق حرفه‌ای در آموزش و عمل.

امکانات:

  • مرکز عملیات رسانه‌یی شامل بخش‌های رادیو، تلویزیون و مطبعه؛
  • کتابخانۀ مجهز
  • کمپیوترلب
  • سالون کنفرانس
  • صنوف درسی مجهز با پرجکتور
  • مسجد

کتابخانه:

کتابخانه پوهنزی ژورنالیزم یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌های تخصصی می‌باشد که با داشتن بیش از 6 هزار جلد کتاب در حوزه های تخصصی ژورنالیزم و روابط عمومی همه روزه در اختیار محصلان قرار دارد.

لابراتوارها:

  • استودیوی تلویزیون
  • رادیو صدای جوان
  • مطبعه

آمارمحصلان برحال در سال 1403:

دیپارتمنت

تعداد

ژورنالیزم

80

روابط عمومی

76

جمع کل

156

اعضای کادر علمی:

نام استاد

تخلص

رتبۀ‌ علمی

وظیفه

ایمیل آدرس

ذبیح الله

عرفان

پوهنیار

رئیس پوهنزی

Zabiullaherfan711@gmail.com

حسین‌ علی

علیزاده

پوهنمل

آمر دیپارتمنت

Alizadah2008@gmail.com

شفیقه

خواجه‌زاده

پوهنمل

استاد

Shafiqa.kh2013@gmail.com

صفی الله

صادق

پوهنیار

استاد

Safiullahsadeq1@gmail.com

خلیل احمد

سروش

نامزدپوهنیار

استاد

khalilahmadsoroosh@gmail.com

وحیداحمد

آزاد

نامزدپوهنیار

استاد

wahidahmadazad@gmail.com

برکت الله

مسعودی

پوهنیار

استاد

Barkatullah.masoudi@gmail.com

 

دوره‌های فراغت:

پوهنزی ژورنالیزم و ارتباطات جمعی اولین دور فارغان را به سویۀ لیسانس در سال 1384 . ش. به جامعه تحویل نمود، از آن پس تا به امروز 18 دوره از این پوهنزی فارغ التحصیل شده‌اند.

معرفی دیپارتمنت ها :

روابط عمومی

برای معلومات بیشتر کلیک نمایید!

ژورنالیزم

برای معلومات بیشتر کلیک نمایید!

آدرس پوهنزی:

هرات، ناحیه اول، خیابان دانشجو، پوهنتون هرات

شمارۀ تلفن: 2258324(040)